dimarts, 16 de desembre del 2014

Encasellats

La casella és, en els jocs de taula com l'oca o el parxís, un dels segments del tauler de joc per on es mouen les fitxes. Normalment no se'n surt fins la següent tirada de daus o bé per alguna de les regles previstes i conegudes pels jugadors.


Un tauler del joc, on apareixen algunes de les figures: les oques, el Pou, els daus, els ponts, el Laberint, la Mort...


Fa un mes i mig vaig anar a una entrevista de feina i la primera pregunta (ja era conegut dels entrevistadors) fou:
- Què et motiva haver-te presentat per aquest lloc de treball?

I aquí va ser quan vaig fer una petita dissertació sobre l'assumpció de responsabilitats, la concepció que d'un mateix es té i el no voler encasellar-se ni que l'encasellin. És a dir: que un no pot conformar-se a estar com ara, sinó a aspirar a millorar.
 
 
Perquè en aquesta societat on ens toca viure la categorització dels altres és l'opció més fàcil: "Aquest/a és dels x, per tant serà així o aixà, li agradarà tal cosa i en canvi serà indiferent o odiarà tals altres..."
O això o adaptar-se al clixè, quedar-nos a la zona segura, que coneixem, essent totalment previsibles... És l'encasellament.
 
I si no és tal com hem pensat?

 
El joc de l'oca, del parxís, o el backgammon -que m'hi he aficionat- són més o menys així: has d'anar avançant des del punt de sortida, a mida que el dau marqui els números per avançar. Pots quedar-te en un lloc segur, pot encalçar-te l'adversari i haver de tornar a començar, pots perdre un torn, o dos, o tres, quedar-te enrera... 

En el seu moment vaig decidir que no em quedaria al punt de sortida, que aniria avançant, calculant les meves passes per adequar-les a la tirada dels daus. 
Mentrestant alguna fitxa m'ha passat davant, altres s'han situat a la zona segura, alguna ha quedat enrera, o una altra amb prou feines ha sortit. La de davant, potser caurà al laberint o potser l'encalçarà alguna altra. La que és en lloc segur pot triar la comoditat de l'encasellament o provar sort.
Pel que fa a mi vull procurar avançar la meva fitxa per arribar tard o d'hora a la meta.